The The integration of the Interactive Whiteboard in the primary music classroom for methodological change. Case study in the province of Segovia

Authors

  • Inés María Monreal-Guerrero Universidad de Valladolid
  • Elena Berrón-Ruiz Universidad de Salamanca

Keywords:

Behaviourism, Social constructivism, Music Education, Technology, Interactive whiteboard

Abstract

The technological society in which we live requires the adaptation of different sectors that influence it. We will focus on the educational sector, and specifically on how the Interactive Whiteboard, used as the main techno-educational tool, can facilitate the change to constructivism in the primary music classroom. Training in multiple literacy and the pedagogical and methodological mastery of the tool will be key to be able to move from behaviourism to constructivism in the music classroom. The research was carried out through a qualitative methodology, case study, with a specialist music teacher from a rural centre in the province of Segovia as the main informant.

Author Biographies

Inés María Monreal-Guerrero, Universidad de Valladolid

Inés María Monreal-Guerrero. Doctora en pedagogía. Profesora ayudante doctor en la Universidad de Valladolid. Directora académica del programa internacional de investigación artística DART de la Fundación Katarina Gurska. Autora de 80 libros de música para editorial ANAYA. Líneas de investigación: pedagogía musical, formación docente y evaluación formativa

Elena Berrón-Ruiz, Universidad de Salamanca

Doctora en Investigación e Innovación en Educación. Asesora de formación del profesorado. Profesora asociada en la Universidad de Salamanca. Profesora Superior de Pedagogía Musical. Licenciada en Psicopedagogía. Profesora de Piano, Solfeo, Teoría de la Música, Transposición y Acompañamiento. Líneas de investigación: pedagogía musical, uso didáctico de las TIC y formación docente.

References

Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.

Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.

Marrero, J.J. (2011). Las tecnologías de la información y de la comunicación en los centros educativos para mejorar la comunicación y promover aprendizajes excelentes. En Aparici, R; García, A.; Gutiérrez, A. (Coords.) Educación Mediática & competencia digi-tal. La cultura de la participación. Segovia: E.U. de Magisterio de Segovia (UVA).

Monreal, I. (2012). El papel de la PDI para el cambio en el paradigma educativo. En Alonso, C. y Gallego, D. (Coords.) XVII Congreso Internacional de Tecnologías para la Educación y el Conocimiento: Tecnologías emergentes. UNED: Madrid.

Ovelar, R., Benito, M. y Romo, J. (2009). Nativos musicales y aprendizaje. Icono 14. 12.

Oblinger, D. y Oblinger, J. (Eds). (2005). Educating the Net Generation. Educause.

Pablos, J. (2009). Tecnología educativa. La formación de profesorado en la era de Internet. Má-laga: Aljibe.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants. MCB University Press. 9 (5).

Published

2021-09-22

How to Cite

Monreal-Guerrero, I. M., & Berrón-Ruiz, E. (2021). The The integration of the Interactive Whiteboard in the primary music classroom for methodological change. Case study in the province of Segovia. Transformar, 2(3), 5–12. Retrieved from https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/30