Sustainability in Chilean Higher Education Institutions

Authors

Keywords:

Higher Education, Organizational structure, Environment, Sustainability

Abstract

Sustainability in Higher Education has gained increasing emphasis due to the significance of its actions towards society. However, there is a tendency to prioritize environmental sustainability as a singular pillar, neglecting human, social, and economic sustainability. In this context, this research aims to describe the current situation of sustainability in Chilean Higher Education Institutions (HEIs). Using a quantitative approach, the study analyzes HEIs affiliated with the Sustainable Campus Network as of July 31, 2022, and with enrollment data for 2022 (n=32). The findings reveal that environmental sustainability is the most addressed type, with 18.8% of institutions taking significant actions, followed by social sustainability at 16.5% and economic sustainability at 3.1%. Regarding the organizational structure, sustainability is found to be more prevalent than the concept of University Social Responsibility (USR). It is concluded that this group of HEIs primarily addresses sustainability from an environmental perspective. Moving forward to a more holistic approach to sustainability in higher education is recommended.

References

Alba Hidalgo, D. (2017). Hacia una fundamentación de la sostenibilidad en la educación superior. Revista Iberoamericana De Educación, 73, 15-34. https://doi.org/10.35362/rie730197

Alcalá del Olmo-Fernández, M., Rodríguez-Jiménez, C., Santos-Villalba, M. & Gómez-García, G. (2021). Educar para el desarrollo sostenible en el contexto universitario: un análisis bibliométrico. Formación universitaria, 14(3), 85-94. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300085

Benn, S., Dunphy, D. y Griffiths, A. (2007). Integrating human and ecological factors: A systematic approach to corporate sustainability. https://www.researchgate.net/publication/43477767_Integrating_human_and_ecological_factors_A_systematic_approach_to_corporate_sustainability

Berríos A., & González, J. (2020). Educación para el desarrollo sustentable en Chile: deconstrucción pedagógica para una ciudadanía activa. Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 570-600. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i2.41664

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior el caso de España. Revista de Educación 355, (pp. 109 – 113). https://sede.educacion.gob.es/publiventa/la-responsabilidad-social-universitaria-como-desafio-para-la-gestion-estrategica-de-la-educacion-superior-el-caso-de-espana/investigacion-educativa/22865

Gaete Quezada, R., (2016). La Responsabilidad Social Universitaria En La Identidad Corporativa De Las Universidades Chilenas un Análisis de Contenido. Documentos y Aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, 16(26),43-74.[ https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337546668002

Ghaffar, M.M.A.A. y El Aziz, N.A.A. (2021). Urban form and economic sustainability in housing projects. J. Eng. Appl. Sci. 68, 31. https://jeas.springeropen.com/track/pdf/10.1186/s44147-021-00032-w.pdf

Milanés, O. A. G., Pátaro, C. S. d. O., & Mezzomo, F. A. (2017). Percepciones ambientales de los jóvenes universitarios: Estudio comparado entre UNESPAR, Brasil y la Universidad de Holguín, Cuba. REMEA. Revista eletrônica do mestrado em educação ambiental, 34(2).

Milanés, O. A. G., Mezzomo, F. A. & Corneli, V. (2020). Percepción Sobre el Desarrollo Sostenible de los Jóvenes Universitarios. Revista Atos de Pesquisa em Educação / Blumenau, v.15, n.2, p.423-447, DOI: https://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n2p423-447

Mutuku, C. (2018). The Value of Human Sustainability in Human Capital Management. GRIN Verlag, https://www.grin.com/document/432469

Nieto Caraveo, Luz María, & Medellín Milán, Pedro. (2007). Medio ambiente y educación superior: implicaciones en las políticas públicas. Revista de la educación superior, 36(142), 31-42. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602007000200002&lng=es&tlng=es

Piza-Flores, V., Aparicio, J. Rodríguez, C., & Beltrán, J. (2018). Transversalidad del eje “Medio ambiente” en educación superior: un diagnóstico de la Licenciatura en Contaduría de la UAGro. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 598-621. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.360

Ramírez, O. (2015). Identificación de problemáticas ambientales en Colombia a partir de la percepción social de estudiantes universitarios localizados en diferentes zonas del país. Revista internacional de contaminación ambiental, 31(3), 293-310. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-49992015000300009&lng=es&tlng=es

Reddy, T.L. y Thomson, R. J. (2015). Environmental, Social and Economic Sustainability: Implications for Actuarial Science. Actuaries Institute ASTIN, AFIR/ERM and IACA Colloquia. https://www.actuaries.asn.au/Library/Events/ASTINAFIRERMColloquium/2015/ReddyThompsonActuarialSciencePaper.pdf

Red Campus Sustentable (2019). Memoria 2018-2019 https://www.redcampussustentable.cl/memoria_rcs/memoria-2018-2019-red-campus-sustentable/

Red Campus Sustentable (2022). Memoria 2020-2021 https://www.redcampussustentable.cl/memoria_rcs/memoria-2018-2019-red-campus-sustentable-2/

RMIT University (2017). The four pillars of sustainability. https://www.futurelearn.com/info/courses/sustainable-business/0/steps/78337

Silva, D., Contreras, S. y Cavieres, B. (2022) Sostenibilidad Ambiental en la Educación Superior: El camino que debemos seguir. En. Vera, F., Díaz-Vázquez, A. y Sánchez-Urbina, B. Libro de Actas II Congreso Internacional de Tecnología, Aprendizaje y Educación CITAE 2022 31-34. Centro Transformar SPA y Revista Electrónica Transformar

Servicio de Información de Educación Superior (2022). Informe 2022 Matrícula en Educación Superior en Chile. Julio 2022. https://educacionsuperior.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/49/2022/07/2022_MATRICULA.pdf

UNESCO (2012). Education for Sustainable Development SourceBook. https://rediie.cl/wp-content/uploads/Education-for-sustainable-development_-sourcebook-Education-for-sustainable-development-in-action_-learning-training-tools-Vol._4-2013.pdf

UNESCO. (2014). UNESCO roadmap for implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230514

Universidad de la Frontera (2019) Un Acercamiento a la Sustentabilidad en las Universidades Ufro Sustentable. https://ima.ufro.cl/wp-content/uploads/2019/09/universidad-sustentable-agosto-2019.pdf

Vera, F. (2022a). La perspectiva de docentes sobre la infusión de la sostenibilidad en el currículo de la educación superior. Revista Electrónica Transformar, 3(2), 17-32. https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/57

Vera, F. (2022b). Educación para el Desarrollo Sostenible: ¿Cuál es la mejor estrategia metodológica? Webinar. REDIIE.

Vera, F. (2023). Sustainable Development in Higher Education: Educating for a Better Future. Allagi Observatory. https://allagi.cl/sustainable-development-in-higher-education-educating-for-a-better-future/

Woodcraft, S. (2014). Understanding and measuring social sustainability. Journal of Urban Regeneration and Renewal 8(2), 133-144. https://www.researchgate.net/journal/Journal-of-Urban-Regeneration-and-Renewal-1752-9638

Published

2023-07-04

How to Cite

Silva-Jiménez, D., & Vera, F. (2023). Sustainability in Chilean Higher Education Institutions. Transformar, 4(2), 15–26. Retrieved from https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/90

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>