Analysis of digital educational environments from the Theory of Communicative Action

Authors

Keywords:

Change, communicative action, System, active learning, Technology

Abstract

In this essay, I carry out an analysis of digital educational environments, from Jürgen Habermas' Theory of Communicative Action, which due to its length and complexity is a very ambitious goal. It is not easy to explain a work that is the product of more than 20 years of analysis and reflection on society, structured on two levels: the system and the world of life. In this context, I make an attempt to explain educational phenomena more from a theory of linguistic communication than from the framework of a theory of consciousness. On the other hand, I critically and contextually analyze Chilean higher education during processes of change.

References

Echeverría, R. (2003). Ontología del lenguaje. Comunicaciones Noreste, Ltda.

Gellerstedt, M., Babaheidari, S. M. y Svensson, L. (2018). A first step towards a model for teachers' adoption of ICT pedagogy in schools. Heliyon, 4(9), 1-17. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844018317304

Habermas, J. (1981). Teoría de la acción comunicativa II. Crítica de la razón funcionalista. Taurus, Alfaguara, S.A.

Habermas, J. (1984). Teoría de la acción comunicativa: Complementos y estudios previos. Cátedra.

Lolas, F. (2006). Ética e innovación tecnológica. Santiago de Chile: CIEB, Universidad de Chile.

Maturana, H. (1990). Ontology of observing. The biological foundations of self consciousness and the physical domain of existence. In: Beobacheter: Konvergeng der Er kenntnistheorien? NiklasLuhmann (ed.) Wilhem Fink Verlag, Munchen.

Orhan-Karsak, H. G. (2017). Reflections of the Changing Education System According to the Views of School Managers: Turkey Sample. Universal Journal of Educational Research 5(8), 1308-1322. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1150906.pdf

Senge, P. (2000). La danza del cambio. Los retos de sostener el impulso en organizaciones abiertas al aprendizaje. Editorial Norma, S.A.

Tully, J. (2005). Communication Networks, Hegemony, and Communicative Action. Webpapers on Constitutionalism & Governancebeyond the State, 3. https://rediie.cl/wp-content/uploads/Communication_Networks_Hegemony_and_Communicative.pdf

Vera, F. (2009). Análisis de los contextos mediatizados Desde la teoría de la acción comunicativa. Nodo Educativo, UTEMVirtual. https://www.utemvirtual.cl/nodoeducativo/wp-content/uploads/2009/03/fvera_3.pdf

Vera, F. (2014). Impacto de la multimodalidad en la comprensión lectora de textos narrativos en inglés como lengua extranjera(l2) en estudiantes universitarios. Contextos Educativos, 18, 25-41. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/2608/2561

Vera, F. (2017). Cambio paradigmático: Un análisis crítico de la sostenibilización curricular en la educación superior chilena. Revista Akadèmeia, 16(1), 40-72. https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/146/147

Vera, F. (2022a). Implementación de metodologías activas en la educación superior mexicana: Análisis desde la perspectiva docente. Revista Transformar, 3(3), 47–59. https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/66

Vera, F. (2022b). Vera, F. (2022). La perspectiva de docentes sobre la infusión de la sostenibilidad en el currículo de la educación superior. Revista Transformar, 3(2), 17–37. https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/57

Vera, F. y García-Martínez, S. (2022). Creencias y prácticas de docentes universitarios respecto a la integración de tecnología digital para el desarrollo de competencias genéricas. Revista Colombiana de Educación, 1(84), 1-16. https://doi.org/10.17227/rce.num84-11582

Published

2023-02-06

How to Cite

Vera, F. (2023). Analysis of digital educational environments from the Theory of Communicative Action. Transformar, 3(4). Retrieved from https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/74