Use of Artificial Intelligence Tools by University Students in the Teaching-Learning Process

Authors

  • Miriam Guadalupe Baca Castro Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Juan Josué Ezequiel Morales Cervantes Instituto Tecnológico de Sonora, México
  • Blanca Delia González Tirado Instituto Tecnológico de Sonora, México https://orcid.org/0000-0002-1712-5999
  • Luis Fernando Olachea Parra Instituto Tecnológico de Sonora (campus Guaymas), México https://orcid.org/0000-0002-6969-5379

Keywords:

Learning, Teaching-learning strategies, Artificial intelligence, Teaching work, Use of tools

Abstract

The use of Artificial Intelligence in education can be considered viable, as automated assistance provides a new and attractive possibility for learning. The objective of this research is to determine the use of Artificial Intelligence tools within the teaching-learning process among university students in four areas of knowledge: engineering and technology, humanities, economic-administrative sciences, and health sciences. A sample of 275 students from the Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON) was obtained. The analysis was conducted using descriptive statistics, revealing that 61.8% of respondents reported having little experience, while 38.2% indicated sufficient experience in the use of artificial intelligence. The study concludes that the use of AI tools is not yet widespread among all students, as it is considered a recent area of knowledge, which faculty can leverage to enhance the learning process.

References

Aparicio, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(2), 217–229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Carbonell, C. E., Burgos, Saby, D. O., & Paredes, O.W. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152-166. Epub 18 de agosto de 2023.https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547

Chávez Solís, M. E., Labrada Martínez, E., Carbajal Degante, E., Pineda Godoy, E., & Alatristre Martínez, Y. (2023). Inteligencia artificial generativa para fortalecer la educación superior: Generative artificial intelligence to boost higher education. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(3), 767–784. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1113

Flores, J., & García, F. (2023). Reflections on the ethics, potential, and challenges of artificial intelligence in the framework of quality education (SDG4). [Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4)]. Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03

Forero-Corba, W., & Negre Bennasar, F. (2024). Técnicas y aplicaciones del Machine Learning e Inteligencia Artificial en educación: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 209-253. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37491

Fredy, A., & Calderón, O. (2020). Los retos de la Educación 4.0. frente a los tiempos de confinamiento. Revista Educación, Cultura y Cambio, 1(1), 1-18. https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/EDUCA/article/view/9674

García Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. [La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

ISO/IEC. (Noviembre- diciembre de 2019). La era de la Inteligencia Artificial. ISO Focus. 137 (1). ISSN 2310-7987

Martínez, M. A. (2023). Uso responsable de la inteligencia artificial en estudiantes universitarios: Una mirada recnoética. Revista Boletín Redipe 12(9), 172–178. https://doi.org/10.36260/rbr.v12i9.2008

Peña, V. R. G., Marcillo, A. B. M., & Ramírez, J. A. Á. (2020). La inteligencia artificial en la educación. Dominio de las Ciencias, 6(3), 648-666. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1421

Prendes, M.P., & Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 24(1), 33-53. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415

Sánchez, M. del M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades para el profesorado. Educar, 1–15. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810

Tomalá De La Cruz, M. A., Mascaró Benites, E. M., Carrasco Cachinelli, C. G., & Aroni Caicedo, E. V. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2), 238-251. https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251

UNESCO. (09 de diciembre de 2019). La Inteligencia Artificial en la Educación. UNESCO. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/inteligencia-artificial

UNESCO. (2019). Consenso de Beijing, sobre la inteligencia artificial y la educación. Documento final de la Conferencia Internacional sobre la Inteligencia Artificial y la Educación. Planificación de la educación en la era de la inteligencia artificial: dirigir los avances. (p 1-70). Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303.locale=es

Zavala, E., Salazar, D., Albán, E., & Mayorga, A. (2023). El rol de la inteligencia artificial en la enseñanza-aprendizaje de la educación superior. Polo del Conocimiento, 8(3), 3028-3036. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5542

Published

2024-12-22

How to Cite

Baca Castro, M. G., Morales Cervantes, J. J. E., González Tirado, B. D., & Olachea Parra, L. F. (2024). Use of Artificial Intelligence Tools by University Students in the Teaching-Learning Process. Transformar, 5(4), 5–16. Retrieved from https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/145