Poetry on the web: Animation and reader mediation in university classrooms
Keywords:
Reading, Social networks, Poetry, Animation, MediationAbstract
The objective of the study was to analyze the incidence of a Reading Animation project aimed at university students, based on the reading of poetic texts and their dissemination through WhatsApp and Instagram tools. A phenomenological qualitative research based on focus groups and documentary analysis was applied, targeting students from five classrooms taking Academic Reading and Writing subjects. A diagnosis was applied on the conceptions and experiences of Reading poetic texts, reading habits, and reading motivation. Subsequently, a guided and voluntary reading intervention of poetic texts written by Latin American authors was implemented for 14 weeks. Finally, the results were evaluated, showing a significant change in the reconstructed conceptions regarding poetry, improved reading habits, text interpretation skills, and reading motivation. It is concluded that disruptive reading practices, which include students' interests and their social networks, can be an alternative to improve reading in university classrooms, within the framework of all subjects.
References
Alcocer-Vazquez, E., & Zapata-González, A. (2021). Prácticas lectoras en la era digital entre estudiantes universitarios de ciencias sociales y ciencias exactas. Ocnos. Revista sobre lectura, 20(3), 1-15. https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/198/283
Avecilllas, J., & Ordóñez, F. (2020). La Animación a la Lectura desde la Didáctica de la Literatura Sociocultural. Revista Arbitrada de Centros de Investigación y Estudios Gerenciales, 1(44), 221-229. https://revista.grupocieg.org/revista-cieg-no-44-julio-agosto-2020/
Bombini, G. (2008). Sabemos poco acerca de la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, 43, 19-45. https://rieoei.org/RIE/article/view/714
Casamayor, H., & Maure, M. (2023). Resistencia cultural y antimperialismo en la poesía caribeña del siglo XX. Revista Santiago, 160, 7-20. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5715
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Anagrama.
Del Puerto, L. (2023). Importancia de la promoción de la lectura en nivel universitario. Revista científica de la UCSA, 10(1), 115-119. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2409-87522023000100115
González, A. (2021). La lectura crítica en la universidad. Revista Varela, 1(58), 10-21. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/101
Maila, C., & Bedón, A. (2022). Estrategias didácticas para la animación a la lectura: análisis de aplicación en las prácticas pre-profesionales. Revista Vínculos ESPE, 7(2), 107-122. https://doi.org/10.24133/vinculosespe.v7i2.2531
Manso, R. (2012). Bibliotecas, fomento de la lectura y redes sociales: convirtamos amigos en lectores. Information Professional, 21(4), 401–405. https://doi.org/10.3145/epi.2012.jul.12
Martín-Barbero, J. (2004). Los desafíos estratégicos de la sociedad de la información. Signo y Pensamiento, 23(44), 9-18. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3653
Moya, C., & Gerber, M. (2016). La lectura en formatos digitales en el Chile actual: nuevas prácticas y viejas desigualdades. Revista Chilena de Literatura, 1(94), 59-77. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/44970
Munita, F. (2021). Yo, mediador (a). Mediación y formación de lectores. Octaedro Ediciones.
Navarro, F., Ávila Reyes, N., & Cárdenas, M. (2020). Lectura y escritura epistémicas: movilizando aprendizajes disciplinares en textos escolares. Revista electrónica de investigación educativa, 22(e15), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e15.2493
Ordóñez, J., & León, F. (2020). Experiencia lectora y su problemática en el entorno educativo universitario. El caso de la Carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales: Matemáticas y Física, de la Universidad Nacional de Loja (Ecuador). Revista Espaciios, 41(28), 185-193. https://www.revistaespacios.com/a20v41n28/in204128.html
Paladines, L., & Margallo, A. (2020). Los canales booktuber como espacio desocialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19(1), 55-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7343053
Peralta, S., Ruiz, E., Toledo, K., Arévalo, L., & Jiménez, A. (2023). La producción de poemas y su impacto en la enseñanza de la lengua: fomentando la creatividad y el dominio del lenguaje. Ciencia Latina Revista Científica Latina Multidisciplinar, 7(3), 3283-3310. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6410
Pérez, A., Delgado, Á., & Bonilla-del-Río, M. (2024). Educación literaria y redes sociales: Análisis de la producción científica en español. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 23(1), 1-15. https://www.revistaocnos.com/index.php/ocnos/article/view/365/795
Petit, M. (2021). El arte de la lectura en tiempos de crisis. Océano exprés.
Piacenza, P. (2017). Años de aprendizaje. Subjetividad adolescente, literatura y formación en la Argentina de los sesenta. Miño y Dávila Editores.
Ramos, M., Cáceres, M. S., & Marín, J. (2020). El uso de las TICS para la animación a la lectura en contextos vulnerables: una revisión sistemática en la última década. Linguagem e Tecnologia, 13(3), 240–261. https://www.redalyc.org/journal/5771/577165121014/
Romero, B., & Ramírez, M. (2021). ectura crítica a partir de problemas socialmente relevantes. Revista Pensamiento y Acción, (30), 1-14. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/12110/9964
Rueda-Sánchez, M., Armas, W., & Sigala-Paparella, S. (2023). Análisis cualitativo por categorías a priori: reducción de datos para estudios gerenciales. Ciencia y Sociedad, 48(2), 83-96. https://revistas.intec.edu.do/index.php/ciso/article/view/2726
Silveira, E. (2013). La lectura como práctica sociocultural y herramienta para lograr la equidad social a partir de la enseñanza. Discusión acerca la enseñanza de la lectura. Cuadernos de Investigación Educativa, 4(19), 105-113. de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5367396
Yarlequé, L., Javier, N. E., Navarro, L., & Padilla, M. (2020). Pensamiento Crítico, Resolución de problemas y Comprensión lectora en ingresantes a la universidad. Socialium, 4(2), 349–376. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/socialium/article/view/604/883