Developing soft skills in undergraduate students: A case at a Chilean private university

Autor: Fernando Vera(1)

Otros autores del artículo: Eneko Tejada(2)

Afiliación: University of The Republic (Chile) (1), University of The Basque Country (Spain) (2)

Correo electrónico del autor: fernandoveracl@gmail.com

Páginas del artículo: 57-72

PDF Descargar este artículo


Abstract

The role of non-cognitive skills in twenty-first century’s professionals is a critical success factor in current workforce. Undoubtedly, infusing these interpersonal attributes into the curriculum is a huge challenge for Chilean Higher Education Institutions (HEI). In fact, some HEIs are currently integrating these generic skills through direct instruction, while others from a cross-curricular approach, but without having considered proper teacher training. More importantly, developing soft skills in new generations has the potential to have profound and transformative effects on the professional field. This article provides an over-view of the current state of the art in soft-skills-based education. For this purpose, a group of 55 undergraduate students of a Chilean private university were surveyed. Findings indicate that these students are not acquiring soft skills, at a competitive level, that would help them to advance in their future career.

Palabras claves: Generic skills, active learning approaches, higher education, curriculum


Author Biography

Fernando Vera: Doctor en Ciencias de la Educación, mención Evaluación y Acreditación; Master en Administración y Gestión Educacional; Master en Currículum y Evaluación; Master Europeo en Tecnología, Aprendizaje y Educación. Académico, Universidad La República, Chile. Consultor organizacional y educacional. Líneas de investigación: Desarrollo de competencias genéricas, metodologías activas e integración de tecnología en el currículo.análisis de una problemática en Educación Física.

https://orcid.org/0000-0002-4326-1660

Email: fernandoveracl@gmail.com


Salvador García-Martínez: Licenciado Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Profesor Asociado, Dpto. Didáctica General y Didácticas Específicas en Universidad de Alicante, España.Líneas de investigación: Innovación educativa en Educación Física e Identificación y análisis de una problemática en Educación Física.

http://orcid.org/0000-0003-3209-3937

Email: salvador.garcia@ua.es


Alberto Ferriz-Valero: Dr. Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Profesor Asocia-do, Dpto. Didáctica General y Didácticas Específicas en Universidad de Alicante, España. Líneas de investigación: Innovación educativa en Educación Física e Identificación y análisis de una problemática en Educación Física.análisis de una problemática en Educación Física.

http://orcid.org/0000-0001-8206-4152

Email: alberto.ferriz@ua.es


References: